onsdag 28. november 2012

(Spy)norsk

De fleste har vel hatt nynorsk på skolen. Og de fleste jeg kjenner hater det. Jeg selv synes det er helt greit, men kan ikke si at jeg synes det er veldig nødvendig. Greit nok så har det jo noe med kulturarven vår, og ta vare på et språk, men alle kan jo å skrive bokmål, og da skjønner jeg ikke helt vitsen med å lære det. Hvorfor trenger vi to språk her i Norge?
Jeg har fått i oppgave å skrive et essay på nynorsk. Essay er for å si det mildt, ikke min greie. Jeg syntes det er kjedelig og fantasien min får ikke noe utspill. Når jeg skriver, vil jeg helst skrive om ting som får meg til å ville skrive uendelig langt. Ikke er jeg så veldig erfaren med essay heller, så det er nok sikkert med å påvirke meg det og. Men i tillegg å måtte skrive det på nynorsk da, come on!! Det er så urettferdig...
Så nå har jeg skrevet verdens værste essay om tid. Det er kjedelig og ikke noe jeg ville ha lest. Men hva skal en gjøre når en ikke får inspirasjon? Da må jeg bare tvinge meg selv rett og slett, selv om jeg faktisk ikke vil skrive om det. Så man krysser fingrene og håper at man hvertfall ikke stryker!
Tror nok ikke essayskaperne Francis Bacon og Michel de Montaigne ville vært særlig fornøyd for å si det sånn. Antageligvis ikke Ivar Aasen heller.

Ingen kommentarer: