tirsdag 27. november 2012

Angst


"Angst er en psykologisk og fysiologisk tilstand som er kjennetegnet av kroppslige, følelsesmessige, kognitive og atferdsmessige komponenter. Angst kan innebære følelser av frykt, bekymring, uro og panikk. Den kan oppstå uten at man skjønner hvorfor, men vanligvis er angst utløst av ytre stress eller hendelser"
- Wikipedia


De fleste som kjenner meg vet at jeg har mine problemer, slik alle mennesker har, men det jeg kanskje har slitt aller mest med, er angst. Jeg har ikke noen spesifikke tall på hvor mange som faktisk har det her i Norge, men det er mange! Det finnes mange grader av angst, og noen har ikke noen problemer med det i det hele tatt. Noen blir kvitt den, noen sliter med den hele livet. Jeg har selv slitt med den siden 9.klassen, det vil si omtrent 6 år. Selvfølgelig sliter jeg ikke like mye lengre som før, men jeg har mine perioder og dager, men jeg kommer meg mye fortere etter et såkalt panikkanfall eller angstanfall nå, enn jeg gjorde for 5 år siden. 
Angst er ikke noe som vises utenpå, og for personer som ikke har opplevd det kan det virke rart og uforståelig at man kan bryte sammen og gråte for så og si ingen grunn. Angsten min er helt klart skole- og stressrelatert. Skolen har vært noe av det tøffeste for meg i forbindelse med angsten og jeg har måttet ta andre veier for å fullføre skole enn "vanlige" personer. 
Jeg har aldri vært flau over problemene mine, aldri lagt skjul på de, og liker faktisk å snakke om de, fordi det hjelper ikke bare meg, men hjelper andre å kanskje forstå ting litt bedre. Men det er jo ikke bare å bryte ut å si til alle; jeg har angst! Det er ikke noe jeg vil bruke for å få oppmerksomhet, det blir feil. 
Jeg har kommet meg gjennom mye og tok for et par år siden en tattovering for å minne meg selv på at jeg fortsatt står sterkt, selv etter det jeg har gått gjennom. Så det ble en rose i flammer, for jeg har ikke sluttet å blomstre, selv om jeg har stått i et flammehav til tider. 

 

 Angst er komplisert og vanskelig å forklare, så om jeg skulle sagt alt om angst da hadde jeg holdt på til jeg hadde blitt 90. Så hvis dere lurer på noe, kan dere gjerne spørre :)


Ingen kommentarer: