søndag 4. november 2012

Hva er egentlig LO?

LO står for Landsorganisasjonen i Norge. Sa det deg noe? Det gjorde det egentlig ikke for meg heller. Hva i huleste er en landsorganisasjon? For å prøve å si det på den måten som jeg har forstått det på og ser på det som, er det rundt 880 000 av Norges herlige arbeidstakere som står sammen om å forbedre arbeidsvilkårene våre (altså at vi får bedre lønn, bedre arbeidstider, ferie, permisjon og mye mye mer..). LO's tankegang er at vi står sterkere sammen om det skjer noe på arbeidsplassen din og du trenger hjelp. F.eks. blir du sparket uten gyldig grunn, så har du faktisk rundt 880 000 andre som backer deg opp. Får du altfor lite lønn, og ikke vet hva du skal gjøre eller hvem du skal kontakte, da stiller LO opp for deg. 

Jeg er veldig fristet til å rope til alle som ikke er medlemmer av LO, eller andre organisasjoner (for det er også andre), at dere er noen helvetes idioter! Men det skal jeg ikke gjøre. Poenget er jo at det skal være frivillig, man skal ville det. Og grunnen til at jeg tror mange ikke vil, er fordi mange ikke vet. Mange jeg har snakket med har ikke hørt om LO, vet ikke hva det er eller hva de står for. Mange tror at vi er en slags gren utfra arbeiderpartiet og at vi er superpolitiske. Og ja, vi er politiske på den måten at LO trenger støtte fra partiene for å få gjennom alle de flotte tingene de står for, og da har det seg bare sånn at arbeiderpartiet har vært veldig enig med LO om mange ting. 
LO er politisk, men forbundene som er under er ikke det. Alle medlemmene i LO er med i et forbund basert på hva de jobber med, eller hva man utdanner seg til. LO har hele 22 forbund under seg! Jeg jobber selv på en cafe på flyplassen, og havner under Fellesforbundet. Vil du vite hva slags forbund du kommer under, ta gjerne kontakt, eller gå inn her og finn det ut helt selv:  http://www.lo.no/u/Om-LO/Organisasjonen-LO1/Forbundene/?tabid=906

Jeg tror faktisk jeg stopper der, for det er sikkert nok informasjon på en gang. Spør gjerne om det er noe som var uklart eller du vil vite noe mer. Det står også masse på LO sine nettsider, og det er til og med en egen side for ungdom: http://www.lo.no/u/ung/
Som tidligere sagt er jeg ingen ekspert, men jeg prøver å skrive så korrekte ting som mulige, men gjerne korriger meg om jeg skriver noe feil, det er jo slik man lærer.

Bildet er hentet fra www.lo.no

Ingen kommentarer: