tirsdag 1. januar 2013

Shakespeare-oholiker

Foto: fra filmen Romeo og Julie
Favoritt sitater:

Hamlet:
  • "To be, or not to be: that is the question"
  • "There is nothing either good or bad, but thinking makes it so" 

Romeo og Julie:
  • "Good Night, Good night! Parting is such sweet sorrow, that I shall say good night till it be morrow."
  • "Wisely and slow; they stumble that run fast"
  • "See, how she leans her cheek upon her hand! O that I were a glove upon that hand, that I might touch that cheek!"
  • "What's in a name? That which we call a rose by any other name would smell as sweet"
Macbeth:
  •  "Look like the innocent flower, but be the serpent under 't."

Foto: Kenneth Branagh som Hamlet
De fleste som kjenner meg vet at jeg er veldig glad i Shakespeare. Filmene, bøkene, filmene om filmene osv. Leste Romeo og Julie på engelsk for første gang når jeg var 12 (sånn ca), og har siden har jeg ikke kunnet stoppe. Nå har jeg akkurat sett ferdig hamlet for første gang og holder på med Henry V. Jeg er ikke skuffet for å si det slik! Språket er vel kanskje det som fasinerer meg mest, for det er helt utrolig flott å høre på. Shakespeare har en helt egen måte å uttrykke seg på, og det er vel kanskje derfor han regnes som en av historiens beste forfattere. Jeg kan selvfølgelig skjønne at mange ikke liker det, for det kan være vanskelig å forstå alt, men jeg har funnet ut at det ikke er så viktig å skjønne alt, handlingen kommer fram likevel.
Jeg har til nå da altså sett på film; Romeo og Julie, Hamlet, Macbeth og Henry V. Romeo og Julie vil alltid være favoritten, for det er jo tross alt den fineste og fæleste kjærlighetshistorien noensinne. Hamlet var og meget bra, mye pga. den fantastiske skuespillerpresentasjonen til Kenneth Branagh, som spiller Hamlet. Kenneth Branagh spiller også Henry V i Henry V, og gjør en strålende rolle der også. Macbeth derimot (nyeste versjonen) er en veldig merkelig film. Det er en slik film hvor du sitter å lurer på hva du har sett. Les boka først er min anbefaling.
Jeg har jo også nylig sett filmen Shakespeares skjulte hemmeliger, som dere kan lese om lenger nede på bloggen her. Og i den filmen prøver man blant annet å finne ut om det virkelig var Shakespeare som skrev Shakespeare. Jeg syntes ikke dette er så viktig, fordi uansett hvem som skrev det, så er det fortellinger og historier som vil leve til evig tid, og alltid vil de sette spor på litteraturen.
En annen film jeg kan anbefale er Shakespeare in love. Dette er en mye lettere film om selve Shakespeare, og er faktisk veldig bra.

Ingen kommentarer: